Ett enda resebolag i Sverige tar nätets utveckling och nya medier på allvar.
Så har det varit ett tag, och inget tyder på att Ving tänker sakta ned.
Idag tipsade Ving om ett erbjudande som publicerats i företagets Facebookgrupp – via företagets sida på Twitter. Helt rätt och imponerande framsynt.
Att dealen dessutom är oerhört bra gör inte det hela sämre: en vecka
på finfina Evason Hua Hin i Thailand till ett pris så lågt att jag först
trodde det var ett skrivfel. Hur lågt? Du får kolla på Facebook, eller
Twitter …
Ving tjänar knappast en krona på att ligga i framkant av den
utveckling som sker inom sociala medier, för tillfället. Snarare
tvärtom. Men vad bolaget lär sig om våra kommunikationsbeteenden och
det försprång Ving skaffar sig gentemot konkurrenterna kan visa sig
vara värt mycket på sikt.
Resebolag nummer fem som lite trött skaffar sig en Facebookgrupp och
ett Twitterkonto för att "man borde", gör ingen glad. Vings vilda
framfart på webben kan däremot, faktiskt, ge en hel del välvilja från
kunderna.
Ving har bara funnits på Twitter i en vecka men räknade idag in
sin hundrade "follower" och Vings sida på Facebook har knappt
1 400 fans. Inga jättesiffror än.
Men hur många är det om tre år?