Dagens Industri hade i fredags en nyhet om hur mycket personalen på SAS tjänar.
Ett bra scoop och nyheten har i skrivande stund 521 kommentarer, vilket gör den till en av årets mest kommenterade artiklar på DI.se.
Upprördheten bland läsarna är stor över att en svensk
SAS-pilot tjänar 95 000 kronor per månad, en norsk
105 000 och en dansk 125 000 – omräknat till svensk
valuta.
Jag tänker inte ge mig in i debatten. Jag har knappt formulerat en
åsikt än och dessutom tillhör det här inte vårt bevakningsområde.
Men jag ska göra det branschpressen borde ha gjort: sätta pilotlönerna i ett internationellt perspektiv. Det tog mig 30 sekunders googlande att hitta den här färska statistiken över vad piloter tjänar i USA.
Intressant nog är det piloterna hos fraktbolagen UPS och FedEx som har de högsta lönerna.
Maxlön för en pilot hos UPS, exklusive övertid och andra tillägg
är 231 231 dollar per år, vilket motsvarar
1 621 369 svenska kronor, eller strax över
135 000 kronor i månadslön.
Piloterna på lågprisbolaget Southwest, bolaget vars affärsidé Ryanair
har kopierat och utvecklat, är bäst avlönade av passagerarbolagen, med
en månadslön på knappt 126 000 kronor.
SAS piloter kanske fortfarande tjänar för mycket, men det är i så fall knappast ett lokalt skandinaviskt fenomen.