Flygbolagen knäar av höga bränslepriser och planeten av koldioxidutsläpp. Alla pratar om tåget som den stora frälsaren, men jag tror på en framtid för resor med flygande föremål.
Av de enkla anledningarna att det går snabbare att ta sig fram i himlen än på jorden och att inget tyder på att vi kommer att få mer tid att resa, snarare tvärtom.
Men inget säger att flygen måste se ut som dagens aluminiumrör med förbränningsmotorer.
Jean-Marie Massaud har skissat på ett "bemannat moln", en zeppelinare i modern tappning, som dubblerar som transportfarkost och finhotell.
Manned Cloud ska rymma 40 gäster, 15 besättningsmän/hotellpersonal, restaurang, träningsanläggning och spa. På toppen av heliumballongen byggs ett soldäck.
Maxhastigheten blir 170 kilometer i timmen och räckvidden 5 000 kilometer.
"Att tillåta människan att upptäcka världen utan att lämna spår, att återfinna upplevelsen av att resa och höja medvetandet om världens skönhet", så beskriver Jean-Marie Massaud sitt koncept.
Om ni tror att det bara handlar om en excentrisk fransk designer som överdoserat pastis, får ni tänka om. Bakom projektet står även den franska flygforskningsmyndigheten Onera.
Var bokar jag biljetter?
Flygbolagen knäar av höga bränslepriser och planeten av koldioxidutsläpp. Alla pratar om tåget som den stora frälsaren, men jag tror på en framtid för resor med flygande föremål.
Av de enkla anledningarna att det går snabbare att ta sig fram i himlen än på jorden och att inget tyder på att vi kommer att få mer tid att resa, snarare tvärtom.
Men inget säger att flygen måste se ut som dagens aluminiumrör med förbränningsmotorer.
Jean-Marie Massaud har skissat på ett "bemannat moln", en zeppelinare i modern tappning, som dubblerar som transportfarkost och finhotell.
Manned Cloud ska rymma 40 gäster, 15 besättningsmän/hotellpersonal, restaurang, träningsanläggning och spa. På toppen av heliumballongen byggs ett soldäck.
Maxhastigheten blir 170 kilometer i timmen och räckvidden 5 000 kilometer.
"Att tillåta människan att upptäcka världen utan att lämna spår, att återfinna upplevelsen av att resa och höja medvetandet om världens skönhet", så beskriver Jean-Marie Massaud sitt koncept.
Om ni tror att det bara handlar om en excentrisk fransk designer som överdoserat pastis, får ni tänka om. Bakom projektet står även den franska flygforskningsmyndigheten Onera.
Var bokar jag biljetter?