Resebyrå utan reslust i SVT

Resebyrån i SVT

Sveriges Televisions nya program Resebyrån drar igång i kväll.

Jag har fått en förhandstitt på första avsnittet, ett program med Nya Zeeland som huvuddestination och Budapest som sidekick. Och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.

Å ena sidan: att SVT gör ett reseprogram igen är välkommet. Ett public service-företag som servar ett av världens mest resande folk kan inte lämna ämnet obevakat. För så har det varit. Sedan sista avsnittet av Packat & Klart sändes, har SVT varit tomt på svenskproducerad rese-tv. Fältet lämnades öppet åt TV4:s När & Fjärran som i sin senare tappning handlade mer om solande och shoppande B-kändisar än om resor och resmål.

Å andra sidan: Resebyrån får mig inte att vilja resa. Inte alls. Programmet är välgjort, studion är snygg och inslagen är fint filmade och redigerade. Hantverket är gott. Hélène Benno är trovärdig och stabil, om än lite tråkig, i rollen som reseexpert och Olle Palmlöf försöker vara återhållsamt, sådär lagom SVT-aktigt, rolig när han ställer frågorna.

Men det räcker liksom inte. Reslusten saknas.

Och det finns inget viktigare för ett reseprogram – eller för den delen en resetidning eller resesajt – än att locka fram den där känslan hos tittare eller läsare som säger ”Aaah, jag vill också resa dit”.

I SVT:s presentation av Resebyrån står det att programmet tar oss ”till populära resmål och tipsar om smultronställena som få känner till”.

Kanske borde den där klyschan om smultronställen ha setts som en varning. Första programmet visar att man kan ägna sig åt äventyrssport i Queenstown och bada termalbad i Budapest. Att kalla det för smultronställen är som att tipsa om Manhattan som ett spännande resmål för den som gillar skyskrapor, eller berätta att maten är god i Toscana. Svenska resenärer känner till det.

Resebyrån kanske funkar för den som precis börjat upptäcka världen. Men har du bara rest litegrann hittar du tv-inspiration på annat håll, på Travel Channel eller National Geographic till exempel – kanaler som många svenska tittare vid det här laget haft i sina digitalboxar i åtskilliga år. Ett faktum som SVT tycks ha glömt bort, eller valt att bortse från, när formerna för Resebyrån sattes.

Programmets tittarfråga handlar om … stödstrumpor på flyget. Och får mig att tänka på 80-talets Packat & Klart. Riktigt så mossigt är inte Resebyrån, men inte heller så långt ifrån som jag hade hoppats.

2 reaktioner på ”Resebyrå utan reslust i SVT”

  1. Jag har också sett programmet och kan bara hålla med! Det känns mer som att de letat fram gamla men välkända saker ur en byrå. Det får mig att undra vilken som är Resebyråns målgrupp, för det är inte folk som har rest en del.

    /Resedrömmen

  2. Resor borde vara mycket attraktivt att visa.
    Min erfarenhet är att det saknas klassiska resmål i Europa i rutan och att de är för lite research bakom programmen. Några tror att de räcker med en ”kändis” som programledare och att man åker så långt bort från Sverige som möjligt.. programmen måste ge mycket mer inside info om resmålen och attraktionerna.Vidare borde det finnas en del analys av branschen – det kommer att attrahera branschens företrädare!

    Peter

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen