Ving vann resekategorin när tidningen Internetworld utsåg Sveriges 100 bästa sajter förra året. En mycket värdig segrare – och storfavorit till att ta hem förstaplatsen även i år, om ni frågar mig.
Bland resebolagen är Vings webbsatsning särklassig. Och bolaget skruvar kontinuerligt på sina nättjänster.
Thailandshittaren, som Ving lanserade i veckan, lät som en ganska ljummen historia när jag läste pressmeddelandet.
Tvärtom visade den sig vara en pricksäker, snygg och användarvänlig hjälp att hitta rätt hotell inför resan till Thailand.
Tjänsten är en nischad vidareutveckling av Resmålshittaren som Ving tog
fram ifjol. En ambitös satsning som kanske inte riktigt blev så användbar som charterbolaget nog hoppats – att med en grafisk webbtjänst ratta in rätt resmål bland
alla på planeten (eller åtminstone i Vings utbud) var kanske att gapa över lite väl mycket.
Men i mindre skala, som hjälpreda för att hitta rätt hotell i ett visst land, funkar "hittaren" utmärkt.
Jag sätter en slant på att Ving.se blir nummer ett i år igen. Bland annat tack vare Thailandshittaren.