Norwegian räknar med att börja flyga till New York runt nästa årsskifte, men det kan också bli tidigare. Det säger Norwegians vd i en intervju.
Arlanda tappar en av sina direktlinjer till New York i höst när Delta lägger ned sin linje, som vi kunde avslöja i tisdags.
Norwegians planerade långlinjer kan bli en ersättare till Delta på rutten till New York. Norwegian har beställt fem stycken Boeing 787 Dreamliner och när flygplanen börjar levereras, startas bolagets första långlinjer. Först New York, sedan Bangkok, från både Stockholm och Oslo.
– Vi börjar flyga till Nordamerika på en gång när vi får våra Dreamliner och det kan vara i slutet av 2012 eller i början av 2013. Det finns också en möjlighet att vi kommer att börja flyga tidigare, säger Norwegians vd Björn Kjos till Nyhetsbyrån Direkt, skriver DI.se.
Kjos säger i intervjun att Norwegian till en början förmodligen har tre till fem avgångar per vecka för att öka till dagliga avgångar i takt med att flygbolaget får sina nya plan.
Biljettpriset för en tur och returbiljett till New York väntas ligga på ungefär 2000 norska kronor skriver DI.se, knappt 2200 svenska kronor.
REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se
…men då gör väl Norwegian precis som de alltid gör.
Tar betalt 700kr för resan dit och 4000kr för resan hem. Så några resor med t/r inom 1-7 dagar för 2200kr lär man aldrig hitta och det är ju faktiskt de som är intressantast för 98% av alla resenärer i Sverige. Alltså kommer Norwegian lägga sig i samma prisnivå som alla andra men dom marknadsför sig som lågbudget.
Håller med ”S” – tror på det först när jag ser det. I mina ögon verkar det osannolikt att man kommer kunna flyga t/r New York för 2200 kr. MÖJLIGTVIS någon gång per år, men jag är 99 % säker att 99 % av priserna kommer ligga på samma nivå som SAS och Continental.
Med tanke på att soppan idag kostar 4000 kr för en t/r resa så lär antalet biljetter för under 5000 kr t/r vara ytterst begränsat.
Norwegian gör en stor PR grej av att man använder ett nytt och bränslesnålt plan, B787, men Norwegian har köpt flera av de första testplanen som är klart tyngre än de senare leveranserna, vilket gör att bränsleförbrukningen jämfört med exempelvis SAS A330 blir obefintlig, eller t.o.m. sämre.
Låter helt osannolikt men kanske det stämmer ändå. Ska till New York i höst så ska kolla in detta.
Tål att fundera på. Vore kul flyga Dreamliner men alltid surt med Norwegians dyra sortiment ombord. 25 kr för en skvätt vatten t.ex. Det blir lätt många hundringar på en långflygning…