Sitter på Schiphol och tycker att allt är bra med att resa. Precis allt.
Enda, lilla, obetydliga, i-landsundantaget infinner sig en dag som den här, när klockan ringer 04.40 och Skyteam (Airfrance-KLM, Delta m fl flygbolag) bestämt sig för att tvinga alla sina passagerare på Arlanda att använda incheckningsautomaterna.
Tro nu inte att jag är teknikfientlig. De som känner mig vet att jag snarare är fånigt snabb att ta till mig nya grejer. Alla lösningar som gör livet – och för den del resandet – enklare och smidigare är av godo.
Men det krävdes inte många minuter bland halvsovande medpassagerare i
kön till incheckningsautomaterna för att börja ifrågasätta den här
lösningen.
Jag såg kanske tre personer som lyckades på första försöket.
För mig gick det smidigt, jag börjar bli van vid maskinincheckningen, boardingkortet skrevs ut efter max en
minut framför skärmen. Men maskinen fixade inte att förse mig med
boardingkort för nästa flight från Amsterdam till Kuala Lumpur, så hela
processen fick ändå göras om vid incheckningsdisken – och köandet
vid automaten var helt i onödan.
Farbrorn framför mig i första kön (jag bytte ibland), skrev fel
på födelseår – han missade att det skulle vara fyra siffror – och fick
börja om två gånger. Den indiske killen som skulle till Delhi via
Amsterdam tog tre minuter på sig per skärmsida – minst. Ett snitt som
nog gör att vi behöver vara på flygplatsen sex timmar i förväg för att
hinna med flyget.
Trots att vi svor och svettades runt incheckningsautomaterna var kön
för att lämna väskan sedan lika långsam som en traditionell incheckning.
Är det någon som har kontrollerat det här på allvar? Finns det en – tillräckligt – stor vinst i kostnader och tid att göra på incheckningsautomaterna.
Morgonens erfarenhet säger: inte en chans.
Incheckningsdiskarna var fullbemannade, precis som på tiden före
maskinerna och kön ringlade – som sagt – lika långsamt. Enda
skillnaden var att 150 passagerare till Amsterdam började dagen på
riktigt dåligt humör.
(Foto: Flickr/liz castro)