När Apple till sist gjorde det man borde fixat från början och släppte en iphone med 3G, ringlade köerna långa utanför Apple Store på Fifth Avenue i New York.
När jag gick förbi butiken fem dagar innan försäljningstart hade pryldårarna redan börjat köa – längst fram låg ett ungt par med en ettåring i en portabel babysäng. Varför man ligger utomhus i flera dagar för att bli först med en grej som andra kan köpa några timmar senare, kan jag inte riktigt förstå. Vi pratar inte om något som kommer att försvinna, som biljetter till en konsert. Frågan är om inte paret med barnet och några av de andra långliggarna hade fått bra betalt av Apples pr-folk.
Hursomhelst, det jag skulle skriva är att det redan dykt upp en mängd applikationer från resebolag, som kan laddas ned till iphonen. Hotels.com var en av de första, men deras program har fått usla recensioner, skriver hotellbloggen hotelchatter.com. Att vara först räcker, som vanligt, inte för succé. Inte ens när det gäller iphone.
British Airways har en applikation som visar tidtabeller och avgångs- och ankomsttider. Tripadvisor, Frommers, Travelocity och American Airlines finns också att lägga som ikoner på skärmen, för den som har en iphone av 3G-modell.
Bland de mer udda reseapplikationerna, finns en barguide till Indonesiens huvudstad Jakarta, rapporterar Jaunted.
Nu väntar jag med spänning på vilket svenskt resebolag som först ser potentialen i en iphoneapplikation.
SAS? Knappast. Apollo? Kanske. Bolaget har ju redan en widget för sistaminutenresor som borde gå att vidareutveckla. Men Apollo känns ändå inte direkt snabbfotade när det gäller nya lösningar.
Jag sätter mina pengar på Ving. Vill bolaget befästa sin ställning som resebranschens stjärna inom nya medier, kan man inte få ett bättre tillfälle att glänsa.