Jag var på Ikea igår. Ska inte trötta ut er med detaljer om köttbullsköer och trängsel, ni vet hur det brukar vara.
En sak funkar förbaskat fint på Ikea: självskanningen av varor. Kön är kortare än till vanliga kassor, instruktionerna är enkla att följa och du kommer ut ur varuhuset mycket snabbare.
Men tänk om det efter självskanningen funnits en kassa till. Med en lång kö ringlande fram mot en Ikeaanställd som kollade igenom de varor du precis betalat. Visst vore det onödigt, och väldigt irriterande?
Just så har det blivit på flygplatserna efter att incheckningsautomaterna tog över. Förut köade vi en gång till incheckningen. Nu köar vi (ibland) till en incheckningsautomat, rådbråkar skalle och maskin för att checka in, bara för att ställa oss i ytterligare en kö där väskan ska lämnas – men där även pass och boardingkort kontrolleras igen.
Istället för en kö har vi alltså fått: kö + maskin + kö.
Tidsbesparing för oss passagerare? Noll. Nytta av teknisk innovation? Haha.
Känslan är att allt går långsammare idag än i livet före incheckningsautomaten. Undantaget är förstås om du reser med bara handbagage, då kan du susa direkt från maskin till säkerhetskontroll. Fast då kan du ju lika gärna checka in på dator eller via mobil och helt slippa incheckning på flygplatsen.
Kanske har flygbolagen sparat in någon anställd, men jag tror knappast det heller. Köerna är ju lika långa som tidigare. Lika många passagerare ska hanteras av personalen. Med skillnaden att man nu har två köer och ett gäng maskiner som ska underhållas.
Istället får flygbolagen passagerare som mannen i notisen här ovanför. Han ”tappade tålamodet” och nitade incheckningsapparaten. Jag förstår det. Sällan har skadegörelse varit så motiverad.