En miljon kronor för Flyg.se

Köp webb nu

Sveriges hundra bästa sajter utsågs igår av tidningen Internetworld.

Topp 100, som listan kallas, har tagits fram av Internetworlds redaktion sedan 1997. Nästan varenda år har många av landets resesajter haft framskjutna positioner på listan, eller åtminstone funnits med.

Årets lista känns som ett negativt trendbrott, tyvärr. Ving och Fritidsresor tog sig förvisso, välförtjänt, in bland de tio främsta, på en tredje respektive sjunde plats.

Men samtidigt åkte sajter som Resfeber.se, Travelstart.se och Reseguiden.se ut från listan och ”nykomlingar” som smarta och sociala Flygstolen.se, som gör det mesta rätt just nu, och tekniskt avancerade och mycket populära Flightradar24.com (tidigare Flygradar.nu) uppmärksammades inte alls.

MrJet som under året lanserat flera smarta tjänster och har en bra närvaro i sociala medier saknas helt – och undrar nog över vad som egentligen krävs för att kvala in på listan.

Varför resesajterna inte klarar sig bättre, det kan bara Internetworlds redaktion svara på. För mig känns det aningen märkligt att den bransch som kanske allra mest ligger i framkant på webben, och har överlägset störst andel av sin försäljning på nätet av alla återförsäljarbranscher i Sverige, inte uppmärksammas mer.

Ett intressant mått på resesajternas storhet och tyngd, är priset på domännamn. När Resor.se bytte ägare i våras landade prislappen, enligt uppgift, på cirka två miljoner kronor.

Häromdagen genomfördes två försäljningar till. Flyg.se såldes för en miljon kronor och Hyrbil.se för 1,2 miljoner kronor.

Även om ett bra domännamn inte med någon som helst automatik betyder en vass sajt, visar priset på domänerna att resor fortsätter att vara nätets hetaste bransch. Förhoppningsvis avspeglas det i nästa års Topp 100.

7 reaktioner på ”En miljon kronor för Flyg.se”

  1. Stephan Ekbergh

    Göran.
    Det finns ingen udd i svensk online verksamhet längre. Det är därför inga sajter tar sig in på några listor längre.
    För ett tag sedan skrev jag ett inlägg på TNOOZ.COM
    http://www.tnooz.com/2010/01/25/news/five-ways-online-travel-agencies-can-get-their-mojo-back/

    I princip behövs mer innovation. Idag handlar allt bara om volym, vilket är viktigt för företaget, men helt oväsentligt för kunden/användaren.

    Det talas mycket om det sociala och hur viktigt det är online, men min take är att svenskar i grunden är rätt asociala, vilket avspeglas av hur dåliga svenskar är på att dela med sig av sina erfarenhete från resor och att ge reviews. Däremot gillar man att posta skräp meddelande på Facebook ”står i kö utanför krogen”. Min gud vilken god biff”. ”Skönt att vara hemma”

    För övrigt kommer domännamn bara fortsätta gå upp i pris.

    Ja det var bara lite tankar så här i förbifarten….

    Stephan

    1. Göran Ingman

      Stephan, intressant läsning i ditt inlägg på Tnooz.

      När det gäller utvecklingen med metasök/prisjämförelsesajter – vet du hur det ser ut i andra branscher?

      Sajter som Flygresor, Destination, Momondo m fl gör ju bara för reseköparna vad Pricerunner, Prisjakt och andra sedan tidigare gjort för andra branscher.

      Har det lett till samma stagnation i exempelvis elektronikbranschens webbförsäljning som du menar sker bland nätresebyråerna? Eller finns det goda exempel i andra branscher att ta efter?

      Göran

  2. Pingback: Vi svenskar är sköna! | Flygstolen.se blogg

  3. Stephan Ekbergh

    Göran

    Det handlar inte om att ta efter så mycket som att skapa nytt. Internet är ju en mogen bransch nu. Allt som du kan göra görs ju på Internet.
    Bland de 100 bästa sajterna är 42 stora tunga institutioner eller företag som är en del av sveriges eko system; Polisen, Ikea, DN.se, Ica, Folkuniversitet, Folksam etc.
    Man kan ju spy.

    Vad gäller resebranschen så kan jag bara konstatera det händer INGENTING av värde där just nu.
    Metasöket är kört. 7 av 10 platser uppehålls av Etraveli. Inget kundvärde i det.
    Ingen av dem satsar på att utveckla det grafiska gränssnittet, som Hipmunk.com. Ingen satsar mobilt för alla har datorer.

    Stephan

  4. Stephan Ekbergh

    En sista kommentar.
    Linda på flygstolen fick för sig att jag gör ner hela Sverige. Absolut inte. Det finns massor av bra innovation i Sverige, inom de flesta områdena, massor.
    Min point är att det inte finns någon i reseindustrin.
    Har jag fel, så överbevisa mig gärna.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen