En ny trend i hotellbranschen är våningsplan reserverade för kvinnliga gäster.
Forbes skrev om företeelsen häromdagen och beskrev kvinnorummen på The Premier Hotel i New York City så här:
"Rummen innehåller locktång och plattång, badsalt, yogamatta, och tjejtidningar som Oprahs "O", Self och Cosmopolitan. Badkaret är extra stort och det finns en pall vid handfatet så att gästen kan sitta ned under sminkningen.
– Det här är hårt arbetande kvinnor som kanske har sin enda chans
att sjunka ned i ett badkar och läsa en tidning, säger hotellets
marknadschef till Forbes.
Vänta nu. Jag är en hårt arbetande man som gärna sjunker ned i
ett badkar och läser en tidning när jag bor på hotell. Jag kan till och
med kasta i lite badsalt. Locktången har jag ingen användning för och
jag skulle föredra att det ligger en Wired och en GQ i tidningshögen, men
det stör mig inte inte om de delar plats med Cosmopolitan och Self.
Nja, det här känns som ett ganska illa formulerat försök att nå en
målgrupp som kanske inte ens finns. Det enda garanterade resultatet är
att hotellen bidrar till att cementera förlegade könsstereotyper. I
värsta fall lyckas man skapa ett ganska otidsenligt kundbeteende.
Löp linan ut isåfall. Inred ett gäng schysta mansrum med
björnfäll på golvet, skivstång under sängen, motortidningar på
nattduksbordet och en minibar späckad med bärs, men helt utan vin.
För det är ju vad alla män vill ha. Eller hur?