En tredjedel av landets bilar körs med för lågt lufttryck i däcken. Nu manar Bilprovningen till högtryck inför sommarsemestern.
Bilprovningens semestertips
|
En bil som körs med för lite luft i däcken får sämre köregenskaper och högre miljöpåverkan, eftersom den drar mer bensin. Under en semesterresa med mycket packning måste lufttrycket i däcken ökas.
– Det finns hundralappar att spara i slitage och bränslekostnader om man har rätt lufttryck. De pengarna kan man istället lägga på annat, säger Lina Öien, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.
Trycket räknas som farligt lågt redan när det ligger 0,5 bar under rekommendationen för bilen.
– Tänk dig att du cyklar med dåligt pumpade däck. Bilens egenskaper påverkas på liknande sätt. Den rullar helt enkelt mycket sämre och dessutom påverkas styrningen och bromssträckan negativt, förklarar Lina Öien.
Bilprovningen rekommenderar bilisterna att kontrollera däcken inför sommarens bilresor – och att alltid göra det när däcken är kalla, inte när de rullat en bit.
– Redan efter några kilometers körning är däcken varma. Då sväller luften och trycket ökar. Däcken verkar då innehålla mer luft än de egentligen gör. Fyll på cirka 0,3 bar extra om du mäter på varmkörda däck, så får du rätt luftmängd, förklarar Eva Morger som är kvalitets- och miljöchef på Bilprovningen.
REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se