Apple Store som turistattraktion

Apple Store på 5th Avenue i New York

Vad lockar på resan? Muséer, gallerier eller – gud förbjude – kyrkor?


Svar: Ingen av dem. När den moderne resenären, eller flashpackern om ni så vill, väljer sevärdheter är det helt andra typer av byggnader som gäller.

 

Apple Store, till exempel. Föräldragenerationen kanske fnyser
och häpnar, men sanningen är att vi hellre vandrar runt bland smäckra
datorer, läckra telefoner och snygga skärmar i Apple Store på 5th
Avenue än kollar in ikoner, altare och kyrkbänkar i St Patrick’s
Cathedral på samma aveny när vi är i New York.


Apples butiker har blivit en turistattraktion som få andra kommersiella
aktörer ens är i närheten av. För prylarnas popularitet och för att vi
kan kolla e-posten gratis – men också för att affärerna designats på
ett så medvetet – och snyggt – sätt att de drar nyfikna resenärer till
sig i mängder.


Glaskuben som markerar ingången till nyss nämnda Apple Store på
5th Avenue (bilden) i New York är ett av världens mest fotograferade
landmärken på fotosajten Flickr. Det säger mycket.


Idag finns 257 Apple Store världen över. De flesta, 210 stycken, i USA.
Men du hittar butikerna även i Storbritannien, Japan, Australien,
Italien, Tyskland och Kina.


Så vilken är mest värd ett besök? Jag gillar den i Meatpacking
District i New York, på 14th Street. Men enligt resebloggen Jaunted är
det fem andra som toppar listan och den bästa – och största – finns i
London.


Jaunteds artikel, med karta, hittar du här.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen