Många hotellägare tycks fortfarande se Tripadvisor och liknande sajter som något illaluktande som ska hållas på armlängds avstånd.
Är det inte stämningar, så är det djupa suckar över att man nu tvingas förhålla sig till recensioner skrivna av gästerna, helt utan kontroll och möjlighet att påverka från hotellets sida.
Utvecklingen – bara Tripadvisor har fler än 30 miljoner
recensioner – är bland det bästa som hänt oss resenärer sedan vi började
surfa på nätet. Makten över informationen har flyttats till
konsumenterna och användarrecensionerna ger en bättre samlad bild av ett
hotell än vad hotellens egna sajter och broschyrer någonsin lyckats
med.
Tripadvisor har blivit ett givet stopp i letandet efter hotell.
Några hotell har insett att vägen till framgång är att jobba med utvecklingen, inte mot. Ett bra exempel är HK Hotels
som driver fyra hotell i New York City. Rankingen i Tripadvisor
varierar från tid till tid, men ibland har HK Hotels haft alla sina
hotell på topp tio-listan. I New York, staden med världens kanske
hårdaste hotellmarknad. Det är en verklig bedrift.
Förklaringen? Att man tar användarrecensioner på allvar och utgår från
att de är sanna. Ledningsmötena innehåller alltid en genomgång av kritik
på sajter som Tripadvisor eller Citysearch, och hotellcheferna svarar
på kritiken direkt till användarna. Ett exempel fler hotell borde ta
efter.
Kanske är det på gång. Nu har stora Accor bestämt sig för
att hänga med i utvecklingen, istället för att blunda. Hotellföretaget,
som äger hotellkedjor som Ibis, Novotel, Sofitel, Mercure och Pullman,
har plockat in snittbetyg och kommentarer från Tripadvisor på
webbsidorna för samtliga sina 4 000 hotell världen över.
– Vi har insett att våra gästers beslutsunderlag inte längre bara är den
information de får från oss, utan att de väljer hotell grundat på
värdefulla synpunkter från andra gäster, säger Accors Claire Wearne.
Klokt. Och det får mig att gilla Accor lite mer.