SAS drar igång ett sparprogram. Känns som att vi har hört det förut, eller hur?
Men den här gången tas hårdare tag än tidigare. Som namnet på sparprogrammet, "SAS Core", antyder ska SAS tillbaka till kärnverksamheten. Dotterbolag ska säljas och bolaget tänker fokusera på affärsresenärer, eftersom de är mer lönsamma än privatkunder.
Beslutet innebär att SAS lägger ned 40 procent av sina rutter, vilket innebär att 75 resmål försvinner. De flesta är vad bolaget kallar "olönsamma fritidsdestinationer".
I tider när lågprisflygen når allt fler städer, och till sommaren
även flyger till fler sol och bad-resmål än någonsin tidigare, känns
SAS beslut klokt. SAS kan knappast priskriga med Ryanair och Norwegian
på rutter som Palma de Mallorca, Malta eller Split – och samtidigt
tjäna de summor bolaget så desperat behöver.
Klokt agerat, alltså. Men nu måste SAS göra
rätt mot sina resenärer – även de som tillhör det privatsegment
företaget inte längre fokuserar på – och berätta exakt vilka rutter som
försvinner.
Vi befinner oss i en tid på året då svenskarna bokar sina sommarsemestrar. Och de som precis bokat en resa till Medelhavet med SAS, eller är i färd med att göra det, måste få besked om linjen kommer att finnas kvar. Så snabbt som möjligt.
SAS kommunikationsdirektör Claus Sonberg säger till SvD.se att bolaget idag inte vill berätta vilka rutter som försvinner från Sverige.
En titt i destinationslistan på SAS sajt
visar att Malta ska börja trafikeras 2 april, Palma 11 april, Split 30
maj och Zagreb 22 juni. Stämmer det även efter dagens besked?
Knappast.