Ett amerikanskt flygbolag vill låta sina kunder spekulera i oljepriset. För den riskbenägne resenären kan spekulationen leda till både billiga och dyra biljetter.
Las Vegas-baserade flygbolaget Allegiant Air har planer på att låta sina kunder stå för analysen av oljeutvecklingen. Genom att sälja biljetter med ett variabelt pris vill flygbolaget kunna antingen ge en återbetalning eller kräva en extra betalning i samband med flygningen, allt beroende på om oljepriset stigit eller sjunkit sedan biljetten inhandlades.
För de flesta flygbolag står bränslekostnader för merparten av budgeten. Oljeprisets upp eller nedgång blir därför en viktig komponent i bolagens möjlighet till vinst. Eftersom flygbolagen inte med säkerhet kan veta hur priset utvecklar sig tecknar de avtal om att få köpa en viss mängd bränsle till ett visst pris i framtiden. Bolagen spekulerar dock en stor del då även ett tecknande kan innebära att det faktiska priset går ned och bolaget istället förlorar pengar.
Nu vill Allegiant låta kunderna ta över denna spekulation. Planerna har dock stött på hårt motstånd från det amerikanska transportverket. Enligt de regler som transportverket förespråkar ska inte flygbolag kunna höja priset efter det att en biljett blivit såld.
Om Allegiant Airs planer blir verklighet återstår att se.
Oljepriset spelar redan idag en viktig roll för de flesta flygbolag. Trots ökade världsmarknadspriser med nära 20 procent har den genomsnittliga billigaste biljetten för en flygning minskat med 7 procent sedan årsskiftet. Det är Flygresor.se som genomfört undersökningen och vd Mikael Robertsson kommenterar prissänkningen:
– Den enda rimliga förklaringen måste vara att flygbolagen har extremt pressade marginaler, vilket gör att man är mer angelägna än någonsin att fylla alla flygstolar, och därmed rear man ut flygstolar som annars skulle riskera förbli osålda
ALEXANDER DANGLER
redaktionen@bortabra.se