"Svensken skippar utlandet och stannar i Sverige i sommar."
Så har budskapet i medierna, lite förenklat, sett ut de senaste månaderna. Vi ska ha förvandlats från att vara ett av världens mest resande folk, ett folk som älskar sol, bad, upptäckter och fjärran länder – till att nöja oss med ett besök på Järvzoo och en Dajmstrut på macken i Iggesund.
Låter det rimligt? Nej.
Jag har tidigare ifrågasatt Reseguidens mycket märkliga undersökning från i våras, som hävdade att 9 av 10 svenskar stannar hemma i sommar. Mer om det här.
Idag ger sig även Fritidsresor in i debatten. Företaget, som är Sveriges största researrangör, märker ingenting av den "påstådda stanna-hemma-trenden". Tvärtom har företaget sålt 25 procent fler resor jämfört med samma period i fjol.
Sammanlagt har det sålts 1,4 miljoner semesterresor från Sverige i
sommar, om man lägger ihop de stora charterbolagens försäljning och
sålda paketresor med flyg.
1,4 miljoner resor alltså. Om Reseguiden fortfarande hävdar att
9 av 10 svenskar stannar hemma, innebär det att de tio procent som
faktiskt reser inte har gjort något annat i sommar …
– Som vanligt är det konjunkturen och vädret som styr, inte någon
specifik längtan att stanna hemma. Den som har möjlighet till en eller
två veckors sol och bad sticker iväg, så enkelt är det, säger
Fritidsresors Sverigechef Bassam El Mattar.
Bara att hålla med. Precis så enkelt är det faktiskt.
Fritidsresor anklagar också svenska myndigheter och "aktörer som har
till uppgift att stimulera Sverigeturismen" för att underblåsa den
påstådda trenden med hemmasemester. Företaget pekar specifikt ut
Tillväxtverket som har gått ut med information på temat "svensken
hellre stannar hemma" – verket är ansvarig myndighet för
turismfrämjandet i Sverige.
Jag är övertygad om att medierna också är en stor del av
förklaringen. Vi gillar nämligen trender, vi journalister. Så mycket
att det ibland inte spelar någon roll om de finns i verkligheten eller
inte.
Framförallt gäller det om trenden, verklig eller ej, bekräftar något vi
redan tror oss veta. Det är en förklaring till varför Reseguidens
undersökning i våras inte ifrågasattes, utan bara lyftes fram som
exempel på vad man trodde var sanning.
Just den här, påstådda, trenden med hemmasemester har sitt ursprung
i USA där det redan för ett och ett halvt år sedan, när ett skyhögt
oljepris gjorde flygbiljetterna dyra, börjades prata om "Staycation", att
semestra hemma.
Ett uttryck som småningom översattes till "hemester" på svenska och
passade bra att ta till när lågkonjunkturen slog till och alla väntade
sig att svensken skulle resa mindre.
Nu blev det inte så, men myten om svenskarna och hemmasemestern lever vidare. Tyvärr.
(Foto: Flickr/cmbellman)