Både Turkish Airlines och KLM släpper två nya reklamfilmer i det mer udda utförandet. Medan Turkish satsar på komik med kändis väljer KLM ett psykologiskt experiment.
Turkish Airlines film innehåller Kobe Bryant, en känd amerikansk basketstjärna. Videon ska försöka väcka uppmärksamhet kring Turkish Airlines omtalade flygande kock. Turkish Airline har sedan 2010 använt en kock för att tillaga maten till business och första klass på flygningar från Istanbul till bland annat Hong Kong och New York.
KLM vill också väcka uppmärksamhet kring sin businessklass. Flygbolagets reklamfilm går ut på att visa skillnaden i utrymme för passagerarna, på ett ganska konstigt sätt.
Videon innehåller något av ett experiment i personligt utrymme. Allt för att göra passagerare uppmärksamma att KLM låter businesspassagerare på de flygningar som inte har speciellt åtskilda avdelningar i kabinen sitta med en ledig stol mellan varandra. KLM är inte ensamma om att vederta denna princip, Lufthansa använder till exempel samma princip. KLM är dock ensamma om sin annorlunda video.
ALEXANDER DANGLER
redaktionen@bortabra.se