Flygbolagen försöker få de amerikanska federala flygpoliserna att sluta åka första klass, men poliserna stretar emot.
Efter terrorattackerna 11 september 2001 utökades den amerikanska styrkan med federala flygpoliser. I dag är det inte ovanligt att tre eller fyra poliser finns ombord på långflygningar till och från USA.
Kanske viktigt för säkerheten, men flygbolagen har börjat protestera mot att poliserna alltid flyger första klass, skriver Gadling.
Protesten har ingenting med intäkter och att flygbolagen hellre skulle sälja de dyra platserna till betalande passagerare att göra – åtminstone inte uttalat.
Istället ifrågasätter flygbolagen hur väl skyddat ett flygplan är om alla poliser finns i samma del av kabinen. Efter 11 september-dåden är dörrarna till cockpit så svårforcerade att risken för att obehöriga tar sig in anses mycket liten.
Istället har den senaste tidens försök till flygterrordåd skett i ekonomiklass, till exempel kalsongbombaren som misslyckades med att spränga ett flygplan från Nortwest Airlines över Detroit på juldagen i fjol.
En talesman för Federal Air Marshal Service säger: ”Placeringen ombord görs för att maximera teamets effektivitet. Att sitta längre bak i flygplanet skulle förlänga vår responstid”.
REDAKTIONEN
redaktionen@bortabra.se