Flygresorna blir dyrare på grund av det höga oljepriset, hittills i år har en flygbiljett i snitt ökat i pris med 17 procent.
Men innebär det med automatik att våra utlandsresor kommer att kosta mycket mer? Inte helt säkert.
En resa består som bekant av två stora kostnader, transport och hotell. Och hotellen står inför svåra tider.
De senaste åren har varit goda mot hotellbranschen. Beläggningsgraden (procenttalet som visar hur många av ett hotells rum som är bokade) har stadigt ökat och hotellen har höjt sina priser.
2007 slog hotellpriserna i världen rekord och låg 7,6 procent över 2006 års nivå, skriver New York Times.
Precis som alltid under högkonjunkturer föder välfyllda kassakistor en vilja att investera. För hotellbranschen innebär det att 6 000 nya hotell med över 800 000 rum just nu är under konstruktion.
Hotellkedjorna bygger sig alltså in i en annalkande lågkonjunktur. Fler rum måste fyllas samtidigt som flygbolagen drar in linjer och skickar färre besökare till hotellen.
I den situationen blir det köparnas marknad. Hotellen måste sänka sina priser för att locka de som väljer att resa trots allt dyrare flygbiljetter.
Surt för hotellägarna.
För oss resenärer kan det, i bästa fall, göra att slutnotan för resan blir ungefär som den varit.
Flygresorna blir dyrare på grund av det höga oljepriset, hittills i år har en flygbiljett i snitt ökat i pris med 17 procent.
Men innebär det med automatik att våra utlandsresor kommer att kosta mycket mer? Inte helt säkert.
En resa består som bekant av två stora kostnader, transport och hotell. Och hotellen står inför svåra tider.
De senaste åren har varit goda mot hotellbranschen.
Beläggningsgraden (procenttalet som visar hur många av ett hotells rum
som är bokade) har stadigt ökat och hotellen har höjt sina priser.
2007 slog hotellpriserna i världen rekord och låg 7,6 procent över 2006 års nivå, skriver New York Times.
Precis som alltid under högkonjunkturer föder välfyllda kassakistor en vilja att investera. För hotellbranschen innebär det att 6 000 nya hotell med över 800 000 rum just nu är under konstruktion.
Hotellkedjorna bygger sig alltså in i en annalkande lågkonjunktur. Fler
rum måste fyllas samtidigt som flygbolagen drar in linjer och skickar
färre besökare till hotellen.
I den situationen blir det köparnas marknad. Hotellen måste sänka sina priser för att locka de som väljer att resa trots allt dyrare flygbiljetter.
Surt för hotellägarna.
För oss resenärer kan det, i bästa fall, göra att slutnotan för resan blir ungefär som den varit.